Θεσσαλονίκη: Ζητείται πράσινο!
Του Φώτη Κουτσαμπάρη Η διαχρονική αύξηση του αριθμού οχημάτων στην ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης είναι συνεχής και από 300 οχήματα ανά χίλιους κατοίκους του 1999 έφτασε στα 462 οχήματα ανά χίλιους κατοίκους το 2006, με αποτέλεσμα να υπάρχει ανάγκη επικαιροποίησης της Γενικής Μελέτης Μεταφορών και Κυκλοφορίας για το πολεοδομικό συγκρότημα. Τα παραπάνω είναι κάποια από τα κύρια συμπεράσματα σειράς ερευνών που έγιναν από ομάδα επιστημόνων του ΑΠΘ για λογαριασμό του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘΕ) στο πλαίσιο του προγράμματος “σύστημα δεικτών περιβάλλοντος και αειφορίας για την ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης”. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνολικά 88 δείκτες, κατανεμημένους σε 13 θεματικά πεδία δράσης, όπως ατμόσφαιρα, βιομηχανία, ενέργεια, μεταφορές. Τα αποτελέσματα των ερευνών περιλαμβάνονται σε βιβλίο που εξέδωσε ο ΟΡΘΕ με το ΑΠΘ, το οποίο παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση χθες το μεσημέρι από την πρόεδρο του οργανισμού Σταυρούλα Μπαϊρακτάρη και τον επιστημονικό υπεύθυνο του προγράμματος Νικόλαο Μουσιόπουλο, κοσμήτορα Πολυτεχνικής σχολής ΑΠΘ, σε αίθουσα του ΕΒΕΘ. Επιβλέπων του ΟΡΘΕ ήταν ο δρ. χημικός Περιβάλλοντος Κωνσταντίνος Νικολάου. “Δημιουργήθηκε ένα σύστημα δεικτών περιβάλλοντος και αειφορίας για τη Θεσσαλονίκη, κατά τα πρότυπα του αντίστοιχου ευρωπαϊκού συστήματος περιβαλλοντικών δεικτών καθώς και του εθνικού συστήματος δεικτών αειφορίας. Τα αποτελέσματα του προγράμματος θα αξιοποιηθούν μεταξύ άλλων και στην επικαιροποίηση για το Ρυθμιστικό Σχέδιο και Πρόγραμμα Προστασίας Περιβάλλοντος της Θεσσαλονίκης”, ανέφερε η πρόεδρος του ΟΡΘΕ Σταυρούλα Μπαϊρακτάρη, η οποία ανακοίνωσε ότι στο τέλος του 2009 θα ολοκληρωθεί και η δεύτερη φάση επικαιροποίησης του ρυθμιστικού σχεδίου. Στα κύρια αποτελέσματα των ερευνών αναφέρθηκε ο κ. Μουσιόπουλος, ο οποίος υπογράμμισε, εκτός των άλλων, την ανάγκη ενίσχυσης των διαθέσιμων υποδομών καταγραφής των επιπέδων ατμοσφαιρικής ρύπανσης, δηλαδή να γίνει πιο πυκνό το δίκτυο μετρητικών σταθμών και να παρακολουθούνται και να καταγράφονται όλοι οι ρύποι που έχουν θεσμοθετημένα όρια. Τόνισε ότι είναι επιβεβλημένη η ίδρυση φορέα για την κατάσταση διατήρησης και αξιοποίησης του περιαστικού δάσους της Θεσσαλονίκης, η συστηματική παρακολούθηση του υδατικού ισοζυγίου, η εκπόνηση μελετών σχετικά με την ιχθυογένεση στο Θερμαϊκό κόλπο, η εκπόνηση μελέτης σχετικά με την επεξεργασία των επικίνδυνων αποβλήτων στην ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης. ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟ Τη μελέτη που αφορά την αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο αμφισβήτησε ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Πρασίνου Θεσσαλονίκης Νικόλαος Παπαγιαννόπουλος. Ο αντιδήμαρχος υποστήριξε ότι η αναλογία είναι 4,25 τετρ. μ. ανά κάτοικο εντός των ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης και όχι 2,15 τετρ. μ. “Διαφωνώ με τον τρόπο που υπολογίζεται το πράσινο της Θεσσαλονίκης. Κάναμε καταγραφή όλα τα πάρκα, πήραμε τοπογραφικά και μετρήσαμε εμβαδόν, συγκρίναμε με φωτογραφίες από δορυφόρο και βγάλαμε αυτήν την αναλογία. Δεν συνυπολογίσαμε τα 50.000 δέντρα που έχει η πόλη ούτε λάβαμε υπόψη το Σέιχ Σου”, τόνισε ο κ. Παπαγιαννόπουλος. ΑΠΟΨΗ “Όχι άλλες αναβαθμίσεις” Γράφει ο Νάστης Αναστάσιος, καθηγητής σχολής Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος ΑΠΘ Ακόμη και να δεχτούμε τη μέτρηση του δήμου, που δείχνει ότι η αναλογία πρασίνου είναι 4,25 τετρ. μ. ανά κάτοικο, είναι μικρή σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, Βρυξέλλες, Βερολίνο, Ρώμη. Είναι πολύ χαμηλότερη. Το ελάχιστο που πρέπει να υπάρχει κατά κάτοικο είναι 15 τετρ. μ. για μια πόλη κανονική. Εμείς και 5 τετρ. μ. να έχουμε, είμαστε χαμηλά. Η πρόταση η δική μου είναι να μην “αναβαθμίζουν” τα πάρκα. Για παράδειγμα, “αναβαθμίστηκε” η νέα παραλία, μπήκαν κάποια δέντρα, αλλά τσιμεντοστρώθηκε. Τα πάρκα σε άλλες πόλεις της Ευρώπης δεν έχουν καθόλου τσιμέντο, ενώ εμείς τα “αναβαθμίζουμε” με ελληνικό τρόπο, στρώνοντάς τα τσιμέντο. Επίσης, οι αναδασώσεις που κάνει ο δήμος θα πρέπει στους κάθετους δρόμους, από τη θάλασσα προς το Κεδρηνό λόφο, να είναι μικρού ύψους δέντρα, διότι εκεί είναι δίοδοι για τον αέρα και καθαρίζει η πόλη. Δεν πρέπει να μπουκώνουν και να κλείνουν. Θα πρέπει ακόμη τα πάρκα που έχουμε να είναι περισσότερο προσβάσιμα και συνδεδεμένα μεταξύ τους, να μπορεί να κινηθεί ο κόσμος από το ένα στο άλλο. Τα λεγόμενα στρατόπεδα πρέπει να δοθούν για πράσινο για την πόλη. Ένα δέντρο παράγει τόση δροσιά όση παράγει ένα ερκοντίσιον 12.000 btu, που δουλεύει μέρα νύχτα. Δηλαδή 1.000 δέντρα στην Τσιμισκή είναι σαν να δουλεύουν 1.000 ερκοντίσιον και δροσίζουν την πόλη. |
Σχόλια