Μετρό Θεσσαλονίκης: μετά το 2016!
Σε βραδυφλεγή βόμβα, που απειλεί να τινάξει στον αέρα το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, τείνει να εξελιχθεί η απίστευτη έλλειψη συντονισμού μεταξύ των υπευθύνων της “Αττικό Μετρό Α.Ε.” και της κοινοπραξίας που ανέλαβε την εκτέλεση του έργου.
“Μοιάζει να εκτελείται ένα σημαντικό έργο χωρίς μελέτη εγκαίρως εγκεκριμένη, χωρίς να είναι γνωστό ότι τα υλικά είναι εξαρχής κατάλληλα και με μια επίβλεψη, η οποία πάντα δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες που προκύπτουν”, παραδέχεται ο ίδιος ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης Ευάγγελος Γαλούσης σε επιστολή που έστειλε στον γενικό διευθυντή της εταιρείας, τέσσερις μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, επιστολή την οποία αποκαλύπτει η “ΜτΚ”.
Στα εργοτάξια του μετρό είναι κοινό μυστικό ακόμη και μεταξύ των απλών εργαζομένων πως οι επιβλέποντες της Αττικό Μετρό και οι εκτελούντες της κοινοπραξίας των εταιρειών βρίσκονται σε διαρκείς κόντρες. “Υπάρχει ένας ακήρυχτος πόλεμος μεταξύ τους”, επιβεβαιώνει ο πρόεδρος των εργαζομένων στο μετρό Χρήστος Καλαϊτζίδης. “Δεν υπάρχει καμία οργάνωση στο έργο”, συμπληρώνει.
Όσα επισημαίνει στην τετρασέλιδη επιστολή του ο κ. Γαλούσης είναι ικανά, για να δημιουργήσουν μεγάλο πρόβλημα στην εξέλιξη του μεγαλύτερου έργου που εκτελείται στη Βόρεια Ελλάδα. Βέβαιο θεωρεί ο συντάκτης της επιστολής πως οι καθυστερήσεις θα είναι ακόμη μεγαλύτερες και προφανώς θα ξεπεράσουν τη διετία. Το αγκάθι στις σχέσεις μεταξύ του μετρό και της κοινοπραξίας φαίνεται πως είναι οι μελέτες των επιμέρους έργων, οι οποίες, όπως αναφέρει ο κ. Γαλούσης, τελευταία στιγμή τίθενται υπόψη των επιβλεπόντων, με εμπλοκή “αρμόδιων και αναρμόδιων, που ενημερώνουν προφορικά ή με e-mail”.
Η επιστολή του διευθυντή του Μετρό Θεσσαλονίκης στάλθηκε στις 5 Ιουνίου και, σύμφωνα με πληροφορίες, αποτελεί τον πρώτο απολογισμό όσων ο ίδιος κατέγραψε στους πρώτους τέσσερις μήνες της θητείας του. Στην επιστολή περιλαμβάνονται πέντε προτάσεις, αλλά και έξι διαπιστώσεις του διευθυντή, με τις οποίες αποκαλύπτεται πως τα έργα του μετρό μπορεί να εκτελούνται ακόμη με μη εγκεκριμένα υλικά, που ίσως να το καταστήσουν επικίνδυνο.
ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΚΑΙ ΑΝΑΡΜΟΔΙΟΙ
Επισημαίνει ειδικότερα ο κ. Γαλούσης στην επιστολή του πως οι ομάδες επίβλεψης των έργων “λίγες φορές έχουν πλήρως εγκεκριμένη μελέτη” και επίσης πως δεν έχουν πληροφορίες για τις μελέτες των επικείμενων έργων, επιρρίπτοντας τις ευθύνες στον ανάδοχο. “Δεν έχει υποβάλει καν σχετική μελέτη, μεθοδολογία, υλικά”, παρατηρεί. Κάνει λόγο για “αναρμόδια ή αρμόδια πρόσωπα”, τα οποία παρέκαμπταν τη διεύθυνση και ειδοποιούσαν κατευθείαν τον επιβλέποντα. Ο κ. Γαλούσης στο έγγραφό του διαπιστώνει απόλυτη έλλειψη συντονισμού ακόμη και μέσα στις υπηρεσίες του μετρό, καθώς, όπως αναφέρει, “υπάρχει επικοινωνία μεταξύ των ομάδων της Θεσσαλονίκης με πρόσωπα αρμόδια ή αναρμόδια, για να μεταφέρουν προβληματισμούς ή και να ζητήσουν συμβουλές (οι οποίες πάντα είναι αποσπασματικές και αβασάνιστες), χωρίς να ακολουθούν κανόνες διοίκησης και εσωτερικής επικοινωνίας, σύμφωνα με τη διοικητική πυραμίδα της Αττικό Μετρό”. Μάλιστα υποστηρίζει πως έχουν δημιουργηθεί παρεξηγήσεις, που είναι “πολλές και επικίνδυνες”, όπως αναφέρει.
Στις διαπιστώσεις του ο κ. Γαλούσης ως καταπέλτης καταφέρεται εναντίον του αναδόχου του έργου, καθώς ισχυρίζεται πως, λόγω της βραδείας κατάθεσης των μελετών, “εκβιάζει το χρόνο έγκρισής τους” και πως πολλές φορές ζητήθηκε προσαρμογή των μελετών ή συμπλήρωσή τους, την ώρα που το έργο έπρεπε να έχει αρχίσει. Έντονα επικριτικός είναι και για τη διάρθρωση των υπηρεσιών της Αττικό Μετρό, αφού επισημαίνει πως “η διάσπαση του προσωπικού σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προσθέτει δυσαρμονία στην εσωτερική συνεργασία”. Παράλληλα θεωρεί σκόπιμη την πρόσληψη συμβούλων για την κατασκευή στη Θεσσαλονίκη.
Στο πλαίσιο των συγκεκριμένων διαπιστώσεων επί της εξέλιξης του έργου, ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης καταλήγει πως ο ρυθμός εξέλιξης “δεν είναι ικανοποιητικός” και ζητεί “όλοι οι συμμετέχοντες να συντονιστούν, ώστε το συντομότερο να επιτευχθεί ο επιθυμητός ρυθμός εξέλιξης”.
ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ
"Στο μετρό για να πάρεις ένα εργαλείο, πρέπει να περάσουν τρεις μήνες, αντί να τα έχουν στις αποθήκες κάνουν έρευνα αγοράς για να βρουν το πιο φθηνό", παρατηρεί από την πλευρά του ο πρόεδρος των εργαζομένων στα εργοτάξια Χρήστος Καλαϊτζίδης, μεταφέροντας την προχειρότητα που επικρατεί. Υπογράμμισε πως καθημερινά διαπιστώνονται δεκάδες παραβάσεις από τη μεικτή επιτροπή που έχει συγκροτηθεί με την επιθεώρηση. "Το έργο άρχισε εδώ και τρία χρόνια και δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες ούτε σε έναν σταθμό", επισήμανε.
Απαισιόδοξες προβλέψεις
Επιφυλάξεις για την ανάληψη του έργου από την “Αττικό Μετρό Α.Ε.” είχε εκφράσει από την αρχή ακόμη ο νομάρχης Θεσσαλονίκης Παναγιώτης Ψωμιάδης. “Η εταιρεία κατοικοεδρεύει στην Αθήνα, σίγουρα υπάρχουν καθυστερήσεις, είχα εκφράσει επιφυλάξεις”, είπε μιλώντας στη “ΜτΚ”. Τονίζει πως είναι επιτακτική ανάγκη να επιταχυνθούν οι διαδικασίες του έργου, καθώς οι καταστηματάρχες αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα στο κέντρο. “Δεν θέλω να γίνω μάντης κακών μαντάτων, αλλά φοβάμαι πως δεν θα τελειώσει το έργο πριν από το 2016”, καταλήγει ο κ. Ψωμιάδης.
“Αυτά με τα προβλήματα, που αναφέρετε, επιβεβαιώνουν πλήρως αυτά που έχω τονίσει, για τα οποία φυσικά παίρνουμε από την κυβέρνηση μόνο καθησυχαστικές απαντήσεις”, τονίζει από την πλευρά του ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μαγκριώτης, σχολιάζοντας όσα διαπιστώνει ακόμη και ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης. Ο ίδιος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για μεγάλες καθυστερήσεις. Όπως μάλιστα επισημαίνει, εκτός των προβλημάτων του κυρίως έργου δεν έχουν γίνει ουσιαστικά βήματα για τις επεκτάσεις. “Εάν δεν επιταχυνθούν οι μελέτες και δεν εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση, δεν πρόκειται να ξεκινήσει το έργο ούτε το 2011”, τονίζει αναφερόμενος στην επέκταση προς την Καλαμαριά.
Πολλοί παράγοντες, πάντως, εκφράζουν έντονους φόβους ακόμη και για απώλεια χρηματοδοτήσεων, καθώς μεγάλο τμήμα των κονδυλίων θα μεταφερθεί για απορρόφηση λόγω καθυστερήσεων στο Δ´ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, με συνέπεια να περιοριστούν άλλα αναπτυξιακά έργα.
ΠΗΓΗ: εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Σχόλια