Επαναχάραξη της εξωτερικής περιφερειακής!
Σε επανασχεδιασμό της εξωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης με βάση τις προτάσεις των τοπικών κοινωνιών, από τις οποίες θα διέλθει ο αυτοκινητόδρομος, προχωρά το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Το υπουργείο παγώνει τη διαδικασία έγκρισης της προκαταρκτικής περιβαλλοντικής μελέτης του έργου, η οποία έχει ολοκληρωθεί από τον περασμένο Μάρτιο, στάλθηκε στο πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ και ξεκινά διαβούλευση με τους δήμους και τους πολίτες, για να κάνει την τελική χάραξη. Η αναστολή των ενεργειών για την κατασκευή του έργου ανακοινώθηκε το βράδυ της Κυριακής από τον υφυπουργό Υποδομών Γιάννη Μαγκριώτη σε συνάντηση που είχε με τον δήμαρχο Θέρμης Θεόδωρο Παπαδόπουλο, δημοτικούς συμβούλους των δήμων Θέρμης και Βασιλικών, και ενδιαφερόμενους πολίτες στο πολιτιστικό κέντρο Θέρμης. Συμμετείχε ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Α.Ε. Απόστολος Γούλας και εκπρόσωποι του Συλλόγου Ενεργών Πολιτών Θέρμης. Η προχθεσινή συνάντηση ήταν στην ουσία η πρώτη από τις επαφές που ξεκινά ο υφυπουργός, προκειμένου να καταγράψει τις ενστάσεις και τις προτάσεις των πολιτών και να καταλήξει σ’ έναν κοινά αποδεκτό σχεδιασμό της εξωτερικής περιφερειακής. Η διαβούλευση αναμένεται να διαρκέσει μέχρι τις αρχές του 2010 και ξεκίνησε από το δήμο Θέρμης, διότι δημοτική αρχή και κάτοικοι έχουν διατυπώσει τις αντιρρήσεις τους για τη σχεδιαζόμενη χάραξη του δρόμου. “Δέσμευση της κυβέρνησής μας είναι η λύση των προβλημάτων που υπάρχουν, και για τα οποία έχουν διατυπωθεί σημαντικές ενστάσεις από το δήμο και άλλους φορείς της Θέρμης, όπως και της Κηπούπολης και της περιοχής των Πεύκων”, δήλωσε ο υφυπουργός και πρόσθεσε ότι “πιστεύω πως όλοι μαζί μπορούμε να βρούμε λύσεις που να σέβονται το περιβάλλον και τους σχεδιασμούς για την οικιστική ανάπτυξη της περιοχής. Είναι σημαντικό να δώσουμε γρήγορα τις αναγκαίες λύσεις, για να μπορέσουν να διασφαλίσουμε τους αναγκαίους πόρους για τη δημοπράτηση του έργου”. Ο κ. Μαγκριώτης υπογράμμισε ότι “είναι καθοριστικό το γεγονός τις ανοιχτής διαβούλευσης για τη λύση των προβλημάτων από τη χάραξη της εξωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Η εξωτερική περιφερειακή μαζί με το μετρό είναι τα δύο μεγάλα συγκοινωνιακά έργα της Θεσσαλονίκης, αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Δύο έργα που θα συμβάλουν σε μεγάλο βαθμό στη λύση του μεγάλου κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης αλλά και στην επικοινωνία της ευρύτερης περιοχής της Κεντρικής Μακεδονίας με το αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’ και τη Χαλκιδική. Έργα που θα συμβάλουν στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη και συνοχή της ευρύτερης περιοχής”. Ο δήμαρχος Θέρμης Θεόδωρος Παπαδόπουλος διατύπωσε για άλλη μια φορά τις ενστάσεις του ως προς τη χάραξη του έργου, τονίζοντας ότι αυτή προσεγγίζει σε απόσταση 50 μέτρων από τον οικισμό Τριαδίου και στη συνέχεια διαμελίζει διαγώνια το δήμο, δημιουργώντας προβλήματα στη χωρική συνοχή του, και βλάπτει περιβαλλοντικά. “Είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι ξεκινά η διαβούλευση, η οποία πρέπει να είναι ουσιαστική, για να βρεθεί η καλύτερη λύση για την υλοποίηση του έργου. Έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις προς αξιολόγηση στην Εγνατία Οδό, αλλά δυστυχώς δεν ελήφθη υπόψη η τοπική κοινωνία. Οι προτάσεις μας, που γνωρίζει και ο υφυπουργός, θα επαναξιολογηθούν”, υπογράμμισε στη “Μ” ο δήμαρχος Θέρμης Θεόδωρος Παπαδόπουλος. Τι ζητούν οι φορείς της Θέρμης Η αντίδραση των κατοίκων του δήμου Θέρμης εκδηλώθηκε από τις αρχές του 2008, όταν έγινε γνωστή η χάραξη της εξωτερικής περιφερειακής στην προκαταρκτική μελέτη. Η δημοτική αρχή αντέδρασε καθώς η χάραξη διερχόταν ανάμεσα στους οικισμούς Νέας Ραιδεστού και Φιλοθέης, δηλαδή μέσα από περιοχή, η οποία έχει χαρακτηριστεί από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘΕ) οικιστικά κατάλληλη, για να επεκταθεί το ρυμοτομικό σχέδιο της Νέας Ραιδεστού και Φιλοθέης, περίπου 4.300 στρέμματα. Εκτός από την ηχορύπανση, ο αυτοκινητόδρομος, που σχεδιάστηκε με έξι λωρίδες κυκλοφορίας συν δύο βοηθητικές, θα υποβάθμιζε την ποιότητα ζωής εκατοντάδων κατοίκων του Τριαδίου, και θα δημιουργούσε περιβαλλοντικά προβλήματα. Ο δήμος μάλιστα, το Μάιο του 2008, κατέθεσε και συγκεκριμένες προτάσεις για τη χάραξη, οι οποίες είχαν εγκριθεί κατά πλειοψηφία από το δημοτικό συμβούλιο και ήταν: 1) Κοινή χάραξη της εξωτερικής περιφερειακής και του δρόμου Θέρμης - Γαλάτιστας σε όλο το μήκος τους στο δήμο Θέρμης (βόρειο τμήμα) και εξασφάλιση της χρηματοδότησης του υπολοίπου τμήματος της νέας οδού Θεσσαλονίκης - Πολυγύρου. 2) Η εξωτερική περιφερειακή, στη νοτιοανατολική της πορεία, να χαραχτεί στα ανατολικά όρια του δήμου Θέρμης και στα όρια με το δήμο Βασιλικών, ώστε να συνδεθεί με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Μουδανιών. 3) Η δημοτική αρχή έθεσε ως απαραίτητους όρους, εκτός των άλλων, για το σχεδιασμό της εξωτερικής περιφερειακής και των συνδετήριών της στα όρια του δήμου, την προστασία των χρήσεων γης, την ανάσχεση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την αντιμετώπιση της διάβρωσης στην ημιορεινή και αναδασωτέα ζώνη, και αντισταθμιστικά έργα σε όλο το μήκος της χάραξης για την ενίσχυση της δάσωσης. Η νομαρχία Θεσσαλονίκης, από την πλευρά της, έφερε το θέμα προς συζήτηση στο νομαρχιακό συμβούλιο τον περασμένο Ιούλιο, όπου εκδόθηκαν τρία διαφορετικά ψηφίσματα που συνέκλιναν στη θέση ότι η νομαρχία δεν θα δεχθεί το σχεδιασμό εάν δεν προηγηθεί διάλογος με τους κατοίκους, δεν γίνουν βελτιώσεις και δεν υπάρξει συναίνεση. Οι οικολόγοι Το έργο της εξωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης έχει συναντήσει και τις αντιδράσεις της “Επιτροπής για την Προστασία του Σέιχ Σου”, η οποία υποστήριξε ότι η κατασκευή του δρόμου θα προκαλούσε καταστροφή 124 στρμ. βλάστησης του περιαστικού δάσους και ζήτησε την επαναχάραξή της εκτός των ορίων του δάσους. Σύμφωνα με την επιτροπή, η εξωτερική περιφερειακή, όπως είχε σχεδιαστεί, περνούσε μέσα από το Σέιχ Σου σε μήκος 6,6 χλμ. Η προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων προέβλεπε μέσα στη ζώνη προστασίας του δάσους δύο σήραγγες μήκους 2,5 χλμ. και 320 μέτρων, υπέργειες κοιλαδογέφυρες 770 μέτρων, εκσκαφές 570 μέτρων και επιφανειακό οδόστρωμα 3 χλμ. Ακόμη, στο ύψος των Κωνσταντινουπολίτικων προβλεπόταν η δημιουργία ενός ανισόπεδου υπερκόμβου με σήραγγες και γέφυρες συνολικού μήκους τεχνικών 2.160 μέτρων, που θα συνέδεαν την εξωτερική με την περιφερειακή οδό. Επίσης, κατά τη φάση λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου προβλεπόταν ότι θα θιγούν εκατοντάδες στρέμματα δέντρων από τη σκόνη, τα καυσαέρια και το θόρυβο, ενώ υπήρχε ενδεχόμενο αύξησης των κινδύνων πυρκαγιάς. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Το τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ διατύπωσε την άποψη ότι το έργο είναι μεν άκρως απαραίτητο για τη Θεσσαλονίκη στις σημερινές ασφυκτικές κυκλοφοριακές συνθήκες αλλά εκτίμησε ότι πρέπει να γίνουν ταυτόχρονα όλες οι συνδετήριες οδοί, αλλιώς ο δρόμος αντί να λύσει τα κυκλοφοριακά προβλήματα θα δημιουργήσει κι άλλα. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ είχε θέσει οκτώ προϋποθέσεις - προτάσεις για την κατασκευή του έργου, μεταξύ των οποίων η εξασφάλιση πόρων για την κατασκευή του συνόλου των έργων, τη σύνδεσή του με έργα εναλλακτικών συγκοινωνιακών μέσων και σταθερής τροχιάς, συνεργασία με τους δήμους και τους αρμόδιους φορείς, περιβαλλοντική προστασία με το Σέιχ Σου, προστασία της χωρικής συνοχής σε περιοχές οικιστικής χρήσης. Η ταυτότητα του δρόμου Η χάραξη της εξωτερικής περιφερειακής ανακοινώθηκε από τον πρώην υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά σε ενημερωτική συνάντηση φορέων της Θεσσαλονίκης το Νοέμβριο του 2006 και στις αρχές του 2007 άρχισαν να προκηρύσσονται οι προκαταρκτικές τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες. Η εξωτερική περιφερειακή οδός, μετά και τις τελευταίες βελτιώσεις που έγιναν στη χάραξη, σχεδιάστηκε από τον κόμβο του ΤΙΤΑΝ μέχρι τον κόμβο στο Σχολάρι, στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών, σε μήκος 34,5 χλμ. συν 2,5 χλμ. συνδετήρια οδός μέχρι το ύψος του γηροκομείου “Άγιος Παντελεήμονας”, στο Δερβένι. Προϋπολογίσθηκε στα 680 εκ. ευρώ αλλά με τις αναπροσαρμογές των τιμών εκτιμήθηκε ότι εάν ξεκινούσε το έργο θα κόστιζε περίπου 1 δις. ευρώ. Με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας συν μια βοηθητική ανά κατεύθυνση ο δρόμος, με σήραγγες, γέφυρες αλλά και επιφανειακά, σχεδιάστηκε να περάσει από τους λόφους πίσω από το νοσοκομείο “Παπαγεωργίου”, να συνεχίσει μέσω Φιλύρου και Πεύκων, και λίγο νοτιότερα από το Ασβεστοχώρι, όπου συναντούσε τον κόμβο Χορτιάτη. Αμέσως μετά, με τούνελ και γέφυρες, οδηγεί στον Ελαιώνα Πανοράματος, περνά κάτω από το Πανόραμα και βγαίνει στον Κισσό, συνεχίζει με γέφυρες και μικρές σήραγγες έως το Τριάδι. Από εκεί ένας κλάδος του προβλέφτηκε να καταλήξει στο αεροδρόμιο “Μακεδονία”, ενώ ένας δεύτερος κλάδος να συνεχίζει πάνω από τους Ταγαράδες καταλήγοντας μετά το Σχολάρι στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει σήραγγες συνολικού μήκους 9 χλμ., γέφυρες μήκους 1.500 μέτρων και επτά ανισόπεδους κόμβους για τη σύνδεσή του με τις αστικές περιοχές. Όσον αφορά τη Θέρμη, είχε γίνει μια μικρή τροποποίηση της χάραξης νοτιότερα, στα όρια του Τριαδίου, όπου προστέθηκε ένας κόμβος στη βιομηχανική περιοχή, για να εξυπηρετεί τη Θέρμη. Επίσης, ο άξονας μετακινήθηκε σχεδιαστικά βορειότερα στα Κωνσταντινουπολίτικα, καθώς περνούσε κάτω από την κλινική “Γένεσις”, ενώ έγινε αλλαγή χάραξης και στην Αγία Παρασκευή. Η προκαταρκτική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου στάλθηκε το Μάρτιο του 2009 στο ΥΠΕΧΩΔΕ για έγκριση. ΠΗΓΗ: εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ |
Σχόλια