Η Θεσσαλονίκη στη σκιά του Ανθιμου...

του Αχιλλέα Χεκίμογλου
«Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ πρέπει να ταράξει τα νερά της κουρασμένης, δημοσιογραφικού και συγγραφικού χαρακτήρος, μηδενιστικής ελληνικής διανοήσεως, μεταφέροντας στις νεανικές ψυχές την πεμπτουσία της αληθινής ζωής». Το απόσπασμα ενός παρ΄ ολίγον μανιφέστου ειπώθηκε τέτοιες ημέρες προ οκταετίας από τον τότε Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθιμο.
.Ηταν η περίοδος που κατακεραύνωνε «κάποια δηλητηριώδη απόβλητα του δυτικού πολιτισμού, με παραγωγικές πηγές την ολοκληρωτική ιδεολογία του υπαρκτού ή μη σοσιαλισμού και την καταναλωτική αλλοτρίωση του ανθρώπου από τα χωρίς Θεό αστικά καθεστώτα» κάνοντας πολλούς να πιστεύουν ότι επίκειται η δημιουργία φονταμενταλιστικού κόμματος, ακριβώς ενάμιση μήνα πριν από τις δημοτικές εκλογές του 2002. 
O κ. Ανθιμος γεννήθηκε στην Ηλεία στον Μεσοπόλεμο. Χειροτονήθηκε στα 30 του χρόνια και διακονούσε για άλλα 30 στον Εβρο. Εκεί, απέκτησε τη συνήθεια να ομιλεί και να παρεμβαίνει επί παντός επιστητού. Ετσι και σήμερα, ο νυν Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης δεν διστάζει να «χτυπήσει» για μία ακόμη φορά εν μέσω εκλογών, θυμίζοντας ότι και χρίσματα δίνει και επιστρέφει τα χτυπήματα.

«Οσο ζω εγώ, δήμο δεν πρόκειται να δεις» είπε ο κ. Ανθιμος στον υποψήφιο δήμαρχο Θεσσαλονίκης κ. Ι.Μπουτάρη ενώπιον του έκπληκτου πρωθυπουργού κ. Γ. Παπανδρέου. Εκείνη τη στιγμή, ο κ. Ανθιμος βρισκόταν εντός έδρας, δηλαδή μέσα στον πανηγυρίζοντα Ναό του Αγίου Δημητρίου στη Θεσσαλονίκη, ανήμερα την εορτή του πολιούχου της πόλης. Ο κ. Μπουτάρης είχε επιλέξει μία ημέρα πριν να τον αποκαλέσει «μουτζαχεντίν» και να ανοίξει μέτωπο με το διάσημο «παραεκκλησιαστικό λόμπι» μία εβδομάδα πριν από τις εκλογές. Βέβαια, ο υποστηριζόμενος από το ΠαΣοΚ επιχειρηματίας στη συνέχεια ανακάλεσε, λέγοντας ότι τιμά την Εκκλησία, όμως η ζημιά είχε γίνει. «Ο,τι έκανα το έκανα για λόγους ηθικής άμυνας» απάντησε ο μητροπολίτης. Ωστόσο οι δύο άνδρες έδωσαν και συνέχεια, καθώς ο κ. Μπουτάρης σημείωσε ότι δεν θα ζητήσει συγγνώμη, διότι είναι βαθιά προσβεβλημένος, ενώ ο κ. Ανθιμος επανέλαβε ότι «αν δεν ζητήσει συγγνώμη,από μένα δημαρχία δεν βλέπει».
Αμέσως ο υποψήφιος περιφερειάρχης κ. Π. Ψωμιάδης κάλυψε τον μητροπολίτη, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι «η Εκκλησία πρέπει να έχει ρόλο στην πολιτική». Το ίδιο έκανε και ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ κ. Γ. Καρατζαφέρης. «Το μήνυμα του Ανθίμου πρέπει να το ακούσουν όλοι οι ρασοφόροι, καθόσον η Εκκλησία δεν μπορεί παρά να είναι συμμέτοχη στο κοινωνικό γίγνεσθαι... Χρειάζεται να επεμβαίνει, όταν διαπιστώνει ότι κάποιοι προσπαθούν να αλλοιώσουν τη θρησκευτικότητα των Ελλήνων αλλά και την Ιστορία» δήλωσε, θυμίζοντας ότι η «φιλία» του με τον κ. Ψωμιάδη διαθέτει ακόμη αρκετά ερείσματα. Ολα αυτά θα είχαν απλώς παραπολιτικό ενδιαφέρον, αν δεν μιλούσαμε για τη Θεσσαλονίκη. Στη συμπρωτεύουσα η πολιτική ισχύς του εκκλησιάσματος αποτελεί εχέγγυο για την εκλογή- το παραδέχονται οι περισσότεροι βουλευτές της Α΄ περιφέρειας.

Ο κ. Ανθιμος έχει ρίξει λάδι στη φωτιά ατελείωτες φορές. Στον επικήδειο του μακαριστού Χριστό δουλου είχε προσφωνήσει μεταξύ άλλων και τον τέως βασιλιά Κωνσταντίνο Γλύξμπουργκ, προκαλώντας την αντίδραση των κομμάτων της Αριστεράς. Δεν ήταν όμως η πρώτη φορά που προκάλεσε. Το 1996, μιλούσε από την Αλεξανδρούπολη για την «ισλαμική λαίλαπα,που απειλεί πλέον ολόκληρη την Ευρώπη». Ο κ. Ανθιμος είχε αγριέψει επί των ημερών του κ. Κ. Σημίτη, όταν και είχε ανοίξει το ζήτημα της μη αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες. Μιλούσε για την ανάγκη προσφυγής «στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την ακύρωση της αποφάσεως της Επιτροπής Δαφέρμου, αυτού του παραδόξου οργάνου που μπήκε ξαφνικά στη δημόσια ζωή μας», ενώ λίγο αργότερα «φωτογράφιζε» ως αίτημα την παραίτηση του τότε υπουργού Δικαιοσύνης κ.Μ.Σταθόπουλου. Αλλωστε ήταν και ο υπεύθυνος για τη διοργάνωση της «λαοσύναξης» για τις ταυτότητες στη Θεσσαλονίκη, τότε που βγήκαν λάβαρα στην πλατεία Αριστοτέλους. «Εσείς τι λέτε, να θέλω να μείνει;» απαντούσε στους δημοσιογράφους, όταν τον ρωτούσαν για την πιθανή αποχώρηση του κ. Σταθόπουλου από το κυβερνητικό σχήμα. Ο «χρησμός» έγινε τρεις ημέρες πριν από την αντικατάσταση του συνταγματολόγου από τον κ. Φ.Πετσάλνικο .

Ωστόσο ο κ. Ανθιμος έχει παίξει και ρόλο γεφυροποιού, όταν το 2004 έγινε η ρήξη μεταξύ Αθηνών και Φαναρίου. Για τη διαχείριση της κρίσης ανταμείφθηκε από τους ιεράρχες με τη «χρυσή» μετάθεση στη Θεσσαλονίκη. Εκεί έχει υπό την εποπτεία του 85 ιερούς ναούς και περισσότερους από 130 εφημέριους, προεδρεύει στο Χαρίσειο Νοσοκομείο, στο «Παπάφειο» ορφανοτροφείο και στο ίδρυμα «Αγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς», λειτουργεί 14 συσσίτια, τέσσερις ενοριακές κατασκηνώνεις, ένα οικοτροφείο και έναν φοιτητικό ξενώνα. Πέραν των ναών, οι διαθέσιμοι δίαυλοι πνευματικής διακονίας που έχει στη διάθεσή του είναι το τηλεοπτικό κανάλι της Μητρόπολης, αρκετά μοναστήρια, περισσότερες από 40 ενοριακές αίθουσες, 37 ενοριακά κέντρα νεότητας, η χριστιανική αγωγή, 230 κατηχητικά, η ανώτατη εκκλησιαστική ακαδημία, αλλά και διάφορες εκδόσεις.

Στις πολλαπλές άκομψες παρεμβάσεις του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης για την εξωτερική πολιτική χρειάστηκε να του απαντήσει ο ίδιος ο τότε πρωθυπουργός κ. Κ.Καραμανλής: «Την εξωτερική πολιτική την κάνει η κυβέρνηση!» του επισήμανε ο κ. Καραμανλής, αφήνοντας εμβρόντητο το ακροατήριο του «Ι. Βελλίδης».Ο πόλεμος στα μίνι, η Καραχασάν και τα «Σόδομα και Γόμορρα»

Η από άμβωνος επίθεση του Μητροπολίτη Ανθιμου στον κ. Ι. Μπουτάρη (δεξιά) προκάλεσε την οργή του υποψήφιου δημάρχου, ενώ ο κ. Π. Ψωμιάδης έσπευσε να ταχθεί στο πλευρό του μητροπολίτη
Παλαιότερα, ο κ. Ανθιμος είχε συμφωνήσει με την ίδρυση τεμένους, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα άνοιγε ο Ναός της Αγίας Σοφίας για λειτουργία στους ορθοδόξους, στη συνέχεια όμως άλλαξε τους όρους, με αντάλλαγμα να μη δουν οι Ελληνες τον «Κώδικα Ντα Βίντσι». Δεν τον πείραζε όμως μόνο το τζαμί. Ανησυχητικό θέμα χαρακτήριζε και τη δημιουργία ρωσικής εκκλησίας στην Αθήνα. «Οι ομοφυλόφιλοι διαστρέφουν την ανθρώπινη φύση με ανομολόγητες πράξεις παρά την ανθρώπινη φύση» είχε πει, μιλώντας για το ενδεχόμενο νομιμοποίησης των γάμων μεταξύ ομοφύλων, χαρακτηρίζοντας την κατάσταση «Σόδομα και Γόμορρα» και «θεσμοθέτηση της αμαρτίας». Τα έχει βάλει όμως και με την ένδυση των γυναικών, μιλώντας για «εμφανίσεις σαρκικές, φθορά της ψυχής, του προσώπου που προκαλεί τέτοια εμφάνιση και που γίνεται αιτία να βλάπτεται ο άλλος». «Εμείς που φοράμε τα ράσα μας και όλα τα εσώρουχά μας κι από πάνω το δεύτερο ράσο και μας βλέπετε μέσα στον ήλιο του Ιουνίου και του Ιουλίου και του Αυ γούστου, πεθάναμε ποτέ από αυτήν την αιτία; » έλεγε μέσα στον καυτό Ιούνιο.
Σε εκδήλωση του Δικτύου 21 (πανελλαδική πατριωτική οργάνωση) προ των εκλογών του 2006, ο κ. Ψωμιάδης κατακεραυνώνοντας τον τότε πρόεδρο του ΣΥΝ έλεγε: «Ο λαλίστατος κ. Αλαβάνος, που γοητεύεται από τους κουκουλοφόρους, γιατί πηγαίνει στα Σκόπια; Για χειμερινές διακοπές ή για να ενθαρρύνει τους Σκοπιανούς να συνεχίσουν την αδιαλλαξία τους;». Τη σκυτάλη παίρνει ο κ. Ανθιμος ο οποίος ζητεί την ανάκτηση του Μοναστηρίου! Την ίδια περίοδο η επιλογή της κυρίας Γκιουλμπεγιάζ Καραχασάν για την Υπερνομαρχία Δράμας- Καβάλας- Ξάνθης είχε συγκεντρώσει την πολλαπλή αντίδραση του τότε υπουργού Μακεδονίας- Θράκης κ. Γ. Καλαντζή, του κ. Καρατζαφέρη, του τότε βουλευτή της ΝΔ κ. Στ. Παπαθεμελή, ενώ ο κ. Ανθιμος έδινε «γραμμή» για τον «γαλάζιο» υποψήφιο κ. Κ. Τάτση ο οποίος και εξελέγη.
ΠΗΓΗ: εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κυκλοφορεί ο ΚΑΤΟΙΚΟΣ Σεπτεμβρίου!

Ο Ντάνυ και η βαθειά γαλάζια θάλασσα! Ένας απάχικος χορός, σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζηβανού απο το Κ.Θ.Ε.Θεσσαλονίκης.

Κυκλοφορεί ο ΚΑΤΟΙΚΟΣ Νοεμβρίου!