Οικονομική βοήθεια και εθνική αξιοπρέπεια...
«Πάγωσε» η κυβέρνηση και όλος ο πολιτικός κόσμος στην Ελλάδα με την πρόταση-βόμβα της Γερμανίας να οριστεί οικονομικός επίτροπος στην Ελλάδα για την παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού ως αντάλλαγμα για το δεύτερο πακέτο διάσωσης των 130 δισ. ευρώ. «Η Ελλάδα πρέπει να αποδεχτεί να μεταφέρει τη δημοσιονομική της αυτονομία σε ευρωπαϊκό επίπεδο» αναφέρει χαρακτηριστικά το έγγραφο (δείτε το στο τέλος) του Βερολίνου. «Την ευθύνη για την εκτέλεση του ελληνικού προϋπολογισμού έχει αποκλειστικά η ελληνική κυβέρνηση» απαντά η Αθήνα και κάνει φυσικά λόγο για εθνική αξιοπρέπεια.
«Όποιος θέτει σε ένα λαό δίλημμα μεταξύ οικονομικής βοήθειας και εθνικής αξιοπρέπειας αγνοεί βασικά ιστορικά διδάγματα», δήλωσε με νόημα ο υπουργός Οικονομικών, Ευάγγελος Βενιζέλος, λίγο πριν την αναχώρησή του για τις Βρυξέλλες και παραπέμποντας στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Οκτωβρίου, ο Ευ. Βενιζέλος ξεκαθάρισε ότι «η Ελλάδα είναι αυτή που έχει όχι μόνο την ευθύνη αλλά και το κίνητρο να φροντίσει για την εφαρμογή του ελληνικού προγράμματος».
«Ο μηχανισμός παρακολούθησης της εφαρμογής του ελληνικού προγράμματος που περιλαμβάνεται στα συμπεράσματα του Οκτωβρίου – συνεχίζει ο υπουργός Οικονομικών - καλύπτει πλήρως το κοινό ενδιαφέρον της Ελλάδας και των εταίρων της για την εμπρόθεσμη και επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος και των συναφών δεσμεύσεων της χώρας μας» και καταλήγοντας τόνισε ότι «ο ελληνικός λαός γνωρίζει το μέγεθος της βοήθειας που λαμβάνει η πατρίδα μας από τους θεσμικούς της εταίρους στην Ευρώπη και θα ανταποκριθεί, μέσα από τις θυσίες του, στην ιστορική υποχρέωση που έχουμε να βγάλουμε την Ελλάδα από την βαθειά δημοσιονομική, κοινωνική και αναπτυξιακή κρίση, λαμβάνοντας και εφαρμόζοντας δύσκολες, αλλά αναγκαίες αποφάσεις».
Επικαλούμενος την απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 26ης-27ης Οκτωβρίου ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παντελής Καψής, σχολίασε πως την ευθύνη για την εκτέλεση του ελληνικού προϋπολογισμού την έχει αποκλειστικά η ελληνική κυβέρνηση ενώ ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ Πάνος Μπεγλίτης δήλωσε ότι θα πρέπει να αποκρουστεί οποιαδήποτε σχετική ιδέα και πρόταση και χαρακτήρισε την Ελλάδα «κυρίαρχο κράτος».
Για αστειότητες έκανε λόγο ο εκπρόσωπος της ΝΔ Γιάννης Μιχελάκης και πρόσθεσε ότι «δεν κουβεντιάζουμε καν θέμα επίτροπου επί του προϋπολογισμού».
Έντονες είναι και οι αντιδράσεις των υπόλοιπων κομμάτων. Για «έγκλημα σε βάρος του λαού» κάνει λόγο το ΚΚΕ, σε «σχέδιο λεηλασίας της χώρας και εκχώρησης της κυριαρχίας της στην ευρωπαϊκή τραπεζοκρατία και στη διεθνή τοκογλυφία» αναφέρεται ο ΣΥΡΙΖΑ, ζητώντας εκλογές και για «επιδίωξη να τεθεί η χώρα σε επιτροπεία, τροφοδοτώντας έτσι λαϊκιστικές και επικίνδυνες βλέψεις για έξοδο της χώρας από το ευρώ και επιστροφή στη δραχμή» μιλά και καταγγέλλει η ΔΗΜΑΡ.
Τι λέει το έγγραφο
Δεδομένων των πιέσεων που ασκούνται στη Γερμανία να καλύψει το κενό των 15 δισ. που προέκυψε από την επιδείνωση των μακροοικονομικών μεγεθών στην Ελλάδα και που δεν μπορεί να καλύψει το PSI, στο έγγραφο που δόθηκε από τη γερμανική πλευρά στους εκπροσώπους των Υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, αναφέρει μεταξύ άλλων:
«...Δεδομένης της απογοητευτικής συμμόρφωσης μέχρι στιγμής, η Ελλάδα πρέπει να αποδεχτεί να μεταφέρει τη δημοσιονομική της αυτονομία σε ευρωπαϊκό επίπεδο για συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Το Γιουρογκρουπ πρέπει να ορίσει έναν οικονομικό επίτροπο ο οποίος θα έχει την ευθύνη, να διασφαλίσει τον έλεγχο του προϋπολογισμού».
Με βάση το γερμανικό έγγραφο οι αρμοδιότητες του οικονομικού επιτρόπου θα πρέπει να είναι: Ο έλεγχος όλων των δαπανών του προϋπολογισμού, η άσκηση βέτο σε αποφάσεις που θεωρεί ότι δεν συνάδουν με τους δημοσιονομικούς στόχους που έχει επιβάλλει η τρόικα και η διασφάλιση ότι η Ελλάδα θα δίνει απόλυτη προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους.
ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ (μεταφρασμένο)
Εγγύηση συμμόρφωσης για το 2ο δανειακό πρόγραμμα
Ι. Πλαίσιο:
Σύμφωνα με πληροφορίες από την Τρόικα, η Ελλάδα κατά πάσα πιθανότατα έχει και πάλι αποτύχει στους βασικούς στόχους του προγράμματος κατά το 2011. Ειδικότερα το έλλειμμα του προϋπολογισμού δεν έχει μειωθεί σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Επομένως η Ελλάδα θα πρέπει να βελτιώσει σημαντικά τη μελλοντική της συμμόρφωση προς το πρόγραμμα ώστε να τιμήσει τις δεσμεύσει προς τους δανειστές της. Ειδάλλως, η Ευρωζώνη δεν θα μπορέσει να εγκρίνει εγγυήσεις για το δεύτερο δανειακό πρόγραμμα.
Εγγύηση συμμόρφωσης για το 2ο δανειακό πρόγραμμα
Ι. Πλαίσιο:
Σύμφωνα με πληροφορίες από την Τρόικα, η Ελλάδα κατά πάσα πιθανότατα έχει και πάλι αποτύχει στους βασικούς στόχους του προγράμματος κατά το 2011. Ειδικότερα το έλλειμμα του προϋπολογισμού δεν έχει μειωθεί σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Επομένως η Ελλάδα θα πρέπει να βελτιώσει σημαντικά τη μελλοντική της συμμόρφωση προς το πρόγραμμα ώστε να τιμήσει τις δεσμεύσει προς τους δανειστές της. Ειδάλλως, η Ευρωζώνη δεν θα μπορέσει να εγκρίνει εγγυήσεις για το δεύτερο δανειακό πρόγραμμα.
ΙΙ: Πρόταση για τη βελτίωση των επιπέδων συμμόρφωσης
Για τη βελτίωση της συμμόρφωσης στο 2ου πρόγραμμα, το νέο Μνημόνιο πρέπει να περιέχει δύο καινοτόμα θεσμικά στοιχεία, στα οποία η Ελλάδα πρέπει να δεσμευθεί. Θα καταστούν επιπλέον προϋποθέσεις για το δεύτερο πρόγραμμα. Μόνον και εφόσον εφαρμοστούν το νέο πρόγραμμα θα μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή.
Για τη βελτίωση της συμμόρφωσης στο 2ου πρόγραμμα, το νέο Μνημόνιο πρέπει να περιέχει δύο καινοτόμα θεσμικά στοιχεία, στα οποία η Ελλάδα πρέπει να δεσμευθεί. Θα καταστούν επιπλέον προϋποθέσεις για το δεύτερο πρόγραμμα. Μόνον και εφόσον εφαρμοστούν το νέο πρόγραμμα θα μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή.
1. Απόλυτη προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους.
Η Ελλάδα πρέπει να δεσμευθεί νομικά στο ότι θα δίδει απόλυτη προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του μελλοντικού της χρέους. Η δέσμευση αυτή πρέπει να υιοθετηθεί νομοθετικά από Ελληνικό Κοινοβούλιο. Τα κρατικά έσοδα πρέπει να χρησιμοποιούνται κατά πρώτον και κύριο λόγο για την εξυπηρέτηση του χρέους, μόνο πιθανά υπόλοιπα εσόδων μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση πρωτογενών δαπανών. Αυτό θα επαναδιαβεβαιώσει τους κρατικούς και ιδιώτες πιστωτές ότι η Ελληνική Δημοκρατία θα τιμήσει τις δεσμεύσεις της μετά το PSI και θα έχει θετική επίδραση στην πρόσβασή της στις αγορές. Η de facto εξάλειψη της πιθανότητας χρεοκοπίας θα καταστήσει την απειλή της μη εκταμίευσης μίας δόσης πιο αξιόπιστη. Εάν μία μελλοντική δόση δεν εκταμιευθεί, η Ελλάδα δεν θα μπορεί να απειλεί τους πιστωτές με χρεοκοπία, αλλά αντιθέτως θα πρέπει να αποδέχεται περαιτέρω περικοπές στις πρωτογενείς δαπάνες ως τη μόνη δυνατή συνέπεια μίας μη - εκταμίευσης δόσης
Η Ελλάδα πρέπει να δεσμευθεί νομικά στο ότι θα δίδει απόλυτη προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του μελλοντικού της χρέους. Η δέσμευση αυτή πρέπει να υιοθετηθεί νομοθετικά από Ελληνικό Κοινοβούλιο. Τα κρατικά έσοδα πρέπει να χρησιμοποιούνται κατά πρώτον και κύριο λόγο για την εξυπηρέτηση του χρέους, μόνο πιθανά υπόλοιπα εσόδων μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση πρωτογενών δαπανών. Αυτό θα επαναδιαβεβαιώσει τους κρατικούς και ιδιώτες πιστωτές ότι η Ελληνική Δημοκρατία θα τιμήσει τις δεσμεύσεις της μετά το PSI και θα έχει θετική επίδραση στην πρόσβασή της στις αγορές. Η de facto εξάλειψη της πιθανότητας χρεοκοπίας θα καταστήσει την απειλή της μη εκταμίευσης μίας δόσης πιο αξιόπιστη. Εάν μία μελλοντική δόση δεν εκταμιευθεί, η Ελλάδα δεν θα μπορεί να απειλεί τους πιστωτές με χρεοκοπία, αλλά αντιθέτως θα πρέπει να αποδέχεται περαιτέρω περικοπές στις πρωτογενείς δαπάνες ως τη μόνη δυνατή συνέπεια μίας μη - εκταμίευσης δόσης
2. Μεταβίβαση της Εθνικής δημοσιονομικής κυριαρχίας
Η τήρηση του προϋπολογισμού πρέπει να τεθεί υπό ένα αυστηρό και σύστημα ελέγχου και επιτήρησης. Δεδομένων των μέχρι τούδε απογοητευτικών επιπέδων συμμόρφωσης, η Ελλάδα πρέπει να αποδεχθεί την εκχώρηση της δημοσιονομικής της κυριαρχίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο για εύθετο χρονικό διάστημα. Ένας Επίτροπος επί του προϋπολογισμού πρέπει να ορισθεί από το Eurogroup με αρμοδιότητα να διασφαλίζει τον έλεγχο του προϋπολογισμού. Πρέπει να έχει την εξουσία α)να εφαρμόζει ένα συγκεντρωτικό σύστημα ελέγχου και επιτήρησης όλων των μειζόνων δαπανών του ελληνικού προϋπολογισμού β) να προσβάλλει με βέτο αποφάσεις που δεν ευθυγραμμίζονται με τους τεθέντες από την τρόικα στόχους του προϋπολογισμού και γ) να έχει την αρμοδιότητα να διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τον προαναφερθέντα κανόνα της προτεραιότητας στην εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους.
Η τήρηση του προϋπολογισμού πρέπει να τεθεί υπό ένα αυστηρό και σύστημα ελέγχου και επιτήρησης. Δεδομένων των μέχρι τούδε απογοητευτικών επιπέδων συμμόρφωσης, η Ελλάδα πρέπει να αποδεχθεί την εκχώρηση της δημοσιονομικής της κυριαρχίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο για εύθετο χρονικό διάστημα. Ένας Επίτροπος επί του προϋπολογισμού πρέπει να ορισθεί από το Eurogroup με αρμοδιότητα να διασφαλίζει τον έλεγχο του προϋπολογισμού. Πρέπει να έχει την εξουσία α)να εφαρμόζει ένα συγκεντρωτικό σύστημα ελέγχου και επιτήρησης όλων των μειζόνων δαπανών του ελληνικού προϋπολογισμού β) να προσβάλλει με βέτο αποφάσεις που δεν ευθυγραμμίζονται με τους τεθέντες από την τρόικα στόχους του προϋπολογισμού και γ) να έχει την αρμοδιότητα να διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τον προαναφερθέντα κανόνα της προτεραιότητας στην εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους.
Η νέα εποπτική και θεσμική προσέγγιση πρέπει να διατυπωθεί στο Νέο Μνημόνιο ως εξής: «Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, επιβεβαιωθείσας από την ΕΚΤ, το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ένας νέος Δημοσιονομικός Επίτροπος που θα οριστεί από το Eurogroup θα βοηθήσει στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων. Ο Επίτροπος θα έχει ευρείες αρμοδιότητες εποπτείας στις δημόσιες δαπάνες και θα διαθέτει δικαίωμα βέτο έναντι δημοσιονομικών αποφάσεων που δεν ευθυγραμμίζονται με τους στόχους του προϋπολογισμού και τον κανόνα «προτεραιοποίησης» στην εξυπηρέτηση του χρέους. Η Ελλάδα πρέπει να διαβεβαιώσει ότι ο νέος μηχανισμός εποπτείας θα εγκολπωθεί πλήρως στο εθνικό δίκαιο, κατά προτίμηση δια μέσου συνταγματικής τροποποίησης.
Δείτε ολόκληρο το έγγραφο εδώ
Δείτε ολόκληρο το έγγραφο εδώ
Συνημμένα:
Σχόλια