Wall Street Journal για το ελληνικό ελαιόλαδο: Ο «πράσινος χρυσός» που μένει αναξιοποίητος
Η Wall Street Journal αναδεικνύει το ελληνικό ελαιόλαδο και χαρακτηρίζει τον «πράσινο χρυσό» της χώρας μας ως ένα ιδιαίτερα σημαντικό «μάθημα» για τον εξαγωγικό τομέα της. Με τον τίτλο «Greece’s Olive Oil Industry Offers a Lesson on Economic Hurdles» (Η βιομηχανία ελαιόλαδου στην Ελλάδα προσφέρει ένα μάθημα για τις οικονομικές δυσκολίες), το εκτενές άρθρο της εφημερίδας, με την υπογραφή της Νεκταρίας Σταμούλη, επισημαίνει ότι το ελαιόλαδο είναι ένα από τα βασικά προϊόντα που βγάζει η Ελλάδα, ωστόσο, ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της εγχώριας παραγωγής δεν πωλείται συσκευασμένα αλλά «χύμα», χωρίς ιδιωτική ετικέτα.
Αυτό προσφέρει ένα μάθημα γιατί η χώρα μας παραμένει βαθιά μη ανταγωνιστική παρά τις ασφυκτικές πιέσεις για να ενισχύσει την οικονομία της, αναφέρει η εφημερίδα και καταγράφει την περίπτωση του ελαιοτριβείου του Γιάννη Σκιαδά, όπου οι βραβευμένες ελιές Καλαμών θα δώσουν ένα υπέροχο λάδι το οποίο θα σταλεί στο εξωτερικό και θα αναμειχθεί με ιταλικό ελαιόλαδο. Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, ο κ. Σκιαδάς θα μπορούσε να κερδίσει τα τριπλάσια αν δημιουργούσε μία εταιρεία για το λάδι του και το πουλούσε μόνος. Ωστόσο, αυτό θα απαιτούσε μια δαπανηρή επένδυση σε κάθε βήμα, από την καλλιέργεια έως την εμπορία του. Έτσι, η ρευστότητα που προσφέρουν οι Ιταλοί σε μια μακρά περίοδο οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, οδηγεί τον Έλληνα παραγωγό να επιλέξει την πώληση του λαδιού στο εξωτερικό χωρίς δική του ετικέτα. «Ο Θεός να έχει καλά τους Ιταλούς», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σκιαδάς.
«Η Ελλάδα, στον τομέα του ελαιόλαδου θα μπορούσε να έχει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αφενός λόγω του κλίματος που είναι ιδανικό για την καλλιέργεια της ελιάς και αφετέρου λόγω της σημαντικής μείωσης 22% του εργατικού κόστους από το 2010, όταν ξεκίνησε η κρίση. Ωστόσο, η χώρα δεν μπόρεσε να εκμεταλλευτεί το χαμηλό κόστος για να ξεπεράσει τις οικονομικές δυσκολίες. Η αξία των ελληνικών εξαγωγών μειώθηκε πέρυσι, παρά τα χρόνια προσπαθειών για την προώθηση ανάπτυξης των εξαγωγικών προϊόντων. Μόλις το 2,5% των ελληνικών επιχειρήσεων εξάγουν προϊόντα στο εξωτερικό, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Ernst & Young», αναφέρει η εφημερίδα.
Επισημαίνεται ακόμη ότι η Ελλάδα είναι 3η παγκοσμίως σε παραγωγή ελαιόλαδου, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, αλλά μόλις το 4% που πωλείται παγκοσμίως τυποποιημένο είναι ελληνικής προέλευσης, σύμφωνα με έκθεση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας (2015). Κι αυτό γιατί οι Έλληνες παραγωγοί επιμένουν να παράγουν για άλλους, χωρίς να μπορούν ή χωρίς να θέλουν να επενδύσουν στη δημιουργία εταιρικού προϊόντος, το οποίο θα μπορεί να πουληθεί σε καλές τιμές στις ξένες αγορές. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο το 27% του ελληνικού ελαιόλαδου εξάγεται ως εταιρικό προϊόν, σε σύγκριση με το 50% της Ισπανίας και το 80% της Ιταλίας.
Σχόλια