Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Αντίκτυπο στην ψυχική, πνευματική και σωματική υγεία των Θεσσαλονικέων έχει ο θόρυβος που προκαλείται από την κυκλοφορία των οχημάτων, ο οποίος σε πολλές περιοχές ξεπερνά τα επιτρεπτά όρια.
Στη Θεσσαλονίκη σήμερα υπάρχει έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, λόγω κυρίως της ξέφρενης αύξησης του αριθμού των οχημάτων, το οποίο εντείνεται από τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εξαιτίας των έργων κατασκευής στην πόλη που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Αυτά τα συμπεράσματα προκύπτουν από μελέτη που πραγματοποίησαν επιστήμονες του ΑΠΘ για λογαριασμό του ΟΡΘ, στο πλαίσιο του προγράμματος “Σύστημα δεικτών περιβάλλοντος και αειφορίας για την ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης”, και συγκεκριμένα στον τομέα που αφορά την υγεία των κατοίκων. Οι επιστήμονες μελέτησαν σειρά ερευνών από το 2000 μέχρι το 2007 που αναφέρονται στο επίπεδο του θορύβου στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης.
Όπως έδειξαν μετρήσεις του Εργαστηρίου Αρχιτεκτονικής Τεχνολογίας της Πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ που πραγματοποιήθηκαν με επικεφαλής τον καθηγητή Εμμανουήλ Τζεκάκη και τον κ. Βασίλη Βασιλειάδη, ο πιο θορυβώδης δρόμος της πόλης είναι η οδός Βασιλίσσης Όλγας, όπου το επίπεδο του θορύβου είναι κατά μέσο όρο 75,9 ντεσιμπέλ, τη στιγμή κατά την οποία τα ανώτερα επιτρεπτά όρια σε ευρωπαϊκές πόλεις είναι μεταξύ 65 και 70 ντεσιμπέλ. Στη χώρα μας το ανώτερο όριο είναι τα 67 ντεσιμπέλ και σε κάποιες περιπτώσεις, όπως στους νέους δρόμους, τα 70 ντεσιμπέλ.
Οι μετρήσεις του θορύβου στην οδό Βασιλίσσης Όλγας είναι περίπου ίδιες όλο το 24ωρο λόγω της συνεχούς κυκλοφοριακής ροής. Ακολουθούν οι Αμπελόκηποι, με μέση τιμή θορύβου 71 ντεσιμπέλ, η πλατεία Δημοκρατίας, με 70,6 ντεσιμπέλ, και η Τούμπα, με μέση τιμή 69,6 ντεσιμπέλ. Το επίπεδο θορύβου στην Καλαμαριά είναι σε μέση τιμή στα 65,6 ντεσιμπέλ, ενώ η πιο ήσυχη περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος είναι η Άνω Πόλη, όπου ο θόρυβος δεν ξεπερνά τα 60 ντεσιμπέλ.
“Έχουν γίνει έρευνες σχετικά με τις επιπτώσεις του θορύβου στην υγεία, που είναι αρμοδιότητα των ιατρών. Από την πλευρά μας γνωρίζουμε, τόσο από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας όσο και από μελέτες, ότι εάν η στάθμη του θορύβου είναι πάνω από 90 ντεσιμπέλ προκαλούνται προβλήματα ακοής. Επίσης ξέρουμε ότι εάν η στάθμη είναι πάνω από 65 ντεσιμπέλ και μέχρι 90 προκαλούνται έμμεσα προβλήματα που σχετίζονται με την υγεία, όπως αυξομειώσεις στην πίεση και προβλήματα πέψης. Το σπουδαιότερο είναι ότι προκαλούνται προβλήματα στο ψυχολογικό επίπεδο (εκνευρισμός, επιθετικότητα, αντικοινωνική συμπεριφορά, καβγάδες), τα οποία οφείλονται στο θόρυβο. Μάλιστα, ο πάσχων δεν μπορεί να κάνει τίποτε”, αναφέρει στη “Μ” ο κ. Τζεκάκης.
ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ
Σημαντικό πρόβλημα ηχορύπανσης που προκαλείται από την αυξημένη κυκλοφορία έχει η Θεσσαλονίκη, όπως διαπίστωσε με μετρήσεις και η Διεύθυνση Περιβάλλοντος του δήμου Θεσσαλονίκης την περίοδο 2004-2007. Στο κέντρο, η μέση τιμή είναι 74,21 ντεσιμπέλ, ενώ στην ανατολική Θεσσαλονίκη 71,38 ντεσιμπέλ. “Τα όρια του θορύβου δεν έχουν αλλάξει κατά πολύ σήμερα, καθώς, για να ανέβει η τιμή κατά ένα ντεσιμπέλ, θα πρέπει ο θόρυβος να αυξηθεί στο τριπλάσιο”, αναφέρει στη “Μ” ο Μάξιμος Πετρακάκης, διευθυντής της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος. “Στο κέντρο της πόλης ο θόρυβος είναι μειωμένος τα τελευταία χρόνια σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία. Ο λόγος είναι ότι πλέον κυκλοφορούν αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας. Αντίθετα, στους περιφερειακούς δήμους παρατηρείται αύξηση του θορύβου λόγω και της αύξησης του κυκλοφοριακού φόρτου”, σημειώνει.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Διεύθυνσης, στο κόκκινο είναι η λεωφόρος Νίκης, η Τσιμισκή, η Αγίου Δημητρίου, η Παπαναστασίου, η Μοναστηρίου και η Λαγκαδά. Στο μαύρο, δηλαδή με θόρυβο που ξεπερνά κάποιες ώρες τα 78 ντεσιμπέλ, είναι η λεωφόρος Μεγάλου Αλεξάνδρου, η Βασιλίσσης Όλγας και η Εγνατία.
“Είναι απαραίτητη η εγκατάσταση και η λειτουργία ενός διευρυμένου δικτύου ελέγχου του κυκλοφοριακού θορύβου, το οποίο θα συμβάλλει στην ακριβέστερη χωρική αποτύπωση του προβλήματος, στην ενημέρωση των πολιτών και στο σχεδιασμό προγραμμάτων για την ελάττωση της ηχορύπανσης στην πόλη της Θεσσαλονίκης”, υπογραμμίζει ο κ. Πετρακάκης.
ΑΠΟΨΗ
Να φύγουν τα αυτοκίνητα από το κέντρο
Του Εμμανουήλ Τζεκάκη, καθηγητή της Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ
Στη χώρα μας, παρά τις μετρήσεις, τις έρευνες, τις προβλέψεις και τις οδηγίες, δεν υπάρχει πολιτική που να εφαρμόζεται για την αντιμετώπιση του θορύβου.
Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες θέτουν ανώτατα όρια θορύβου ώστε να λαμβάνουν μέτρα τεχνικής φύσεως. Εάν κάποιος εργολάβος αναλάβει να κατασκευάσει αυτοκινητόδρομο, για τον οποίο η περιβαλλοντική μελέτη δείχνει ότι θα έχει θόρυβο πάνω από 65 ντεσιμπέλ σε κατοικημένη περιοχή, πρέπει να κατασκευάσει ηχοπετάσματα ή και να αλλάξει τη χάραξη. Επιβάλλεται στον εργολάβο ακόμη και πάρει μέτρα για τις κατοικίες, δηλαδή να αλλάξει τα κουφώματα των σπιτιών, ώστε να προστατευτούν οι κάτοικοι.
Στη Θεσσαλονίκη έχουμε την περιφερειακή οδό που δεν απορροφά μεγάλο ποσοστό της κυκλοφορίας ώστε να απελευθερωθεί το κέντρο. Πρέπει να έχουμε περισσότερους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας εκτός πόλης, όπως, για παράδειγμα, στο Μόναχο, το οποίο έχει μεγάλο αριθμό περιφερειακών αυτοκινητόδρομων, για να μη διέρχονται τα αυτοκίνητα από το κέντρο. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να πεζοδρομηθεί το κέντρο από την Εγνατία μέχρι την παραλία και από τη ΧΑΝΘ μέχρι τη Δωδεκανήσου.
Η οδηγία 2002/49 ζητά απ’ όλες τις χώρες να εκπονήσουν στρατηγικά σχέδια για την αντιμετώπιση του θορύβου, ώστε σε όλα τα έργα που θα γίνονται να προγραμματίζεται και η αντιμετώπιση του θορύβου. Η προθεσμία έληγε το 2006 αλλά δόθηκε παράταση. Στη χώρα μας συγκροτήθηκε επιτροπή το 2008 στο ΥΠΕΧΩΔΕ και τα συμπεράσματά της θα τα έχουμε στις αρχές του 2010. Θα έχουμε χάσει ήδη πολλά χρόνια.
Σχόλια
Ειδικά ο θόρυβος με τα μηχανάκια στις πλέον ακατάλληλες ώρες , είναι τρομερός .
Άραγε , τι πρέπει να κάνουμε , για να βρούμε το δίκιο και την ησυχία μας ?
Ενας ανώνυμος δημότης
Δυστυχώς!
Η ηχορύπανση είναι συνδεδεμένη απόλυτα με το κυκλοφοριακό. Ο θόρυβος απο τις μηχανές των οχημάτων, τα κορναρίσματα, τα μαρσαρίσματα, οι αυτοσχέδιοι αγώνες, τα ντεσιμπέλ απο τα τερατώδη ηχοσυστήματα των επιδειξιομανών εμπίπτουν στο νομικό μέρος του ΚΟΚ.
Έχει ΄δεί ποτέ κανείς ρύθμιση της κυκλοφορίας απο τροχονόμο στους Αμπελόκηπους;
Άμα δεί να μας γράψει!
Οπότε η λύση είναι...
Θα αναφέρω , δική μου εμπειρία ,από το κυκλοφοριακό, σε πόλεις της Γερμανίας ,όπου νομίζεις ότι δεν κυκλοφορούν μηχανές.
Επίσης είναι αδιανόητο να ακούσεις στερεοφωνικά αυτοκίνητων ,σαν αυτό το χάλι που γίνεται σε μας .
Άρα καταλήγουμε στο ότι μάλλον μας έχουν καταντήσει ,ξέφραγο αμπέλι.
Ενας ανώνυμος δημότης